No lampaat ovat tietysti oikeasti Jeesuksen lampaita, mutta olen siis palannut pääsiäisen harharetkilta varsinaisen tämänhetkisen projektini Johanneksen evankeliumin pariin. Sattumalta olen juuri päässyt lukuun 10, joka on ensi sunnuntain tekstinä.

Mielikuva Jeesuksesta Hyvänä Paimenena on hyvin voimakas. Mikäs tässä on lampaan laiduntaessa, kun paimen pitää sudet loitolla. Tämä on niitä lapsuudesta tuttuja aiheita, ja  odotan kuulevani sen käännettynä nykylasten kielelle ensi sunnuntain perhemessussa.

Itseäni alkoi tekstissä kuitenkin eniten kiinnostaa tämä kohta:

Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Joh. 10:16

Keitä nämä muut lampaat ovat? Itselleni tulee tuosta jakeesta aika ekumeeninen olo - tarhoja riittää, mutta paimenia on vain yksi. Hyvä jae.