Jeesus on askarruttanut kolmevuotiasta Pellavatukkaa viime viikkoina. Keskustelunavauksia aiheeseen liittyen on tipahdellut tasaiseen tahtiin pääsiäisestä asti.

Pellavatukka: Mä voin kertoa teille yhden asian.

Äiti: No, minkä?

Pellavatukka: Mä olen kuullut, että kun me kuollaan, me mennään kaikki Taivaaseen.

Äiti: Niinkö sä olet kuullut?

Pellavatukka: Joo. Mutta äiti, me ei mennä sinne yksin. (Alentaa ääntään kuiskaukseksi.) Me mennään sinne Jeesuksen kanssa.

*****

Äiti ja isosisko ovat saunassa, Pellavatukka uittaa ankkoja pesuhuoneessa ja kurkistaa äkkiä löylyhuoneen ovesta sisään.

Pellavatukka: Tiesittekö te, että Jeesus syntyy koko ajan?

Äiti: No syntyyhän se Jeesus tavallaan... mitähän sä oikeastaan nyt tarkoitat?

Pellavatukka: Mä olen vaan kuullut sen jostakin. (Palaa takaisin leikkeihin. Keskustelu on selvästi päättynyt.)

*****

Pyhäillan messussa Pellavatukka haluaisi jutella mutta äiti komentaa olemaan hiljaa ja kuuntelemaan Hannu-papin saarnaa. Hannu-pappi puhuu koti-ikävästä Taivaaseen.

Pellavatukka: (rypistää otsaansa) Äiti, mistä se puhuu?

Äiti: (yrittää kuunnella saarnaa) No koti-ikävästä Taivaan kotiin, tiedäthän, onhan sullakin joskus ollut koti-ikävä.

Pellavatukka: Niin mutta MISTÄ se oikein puhuu?

Äiti: Ollaan nyt vaan hiljaa vähän aikaa, jooko kulta?

Pellavatukka istuu hiljaa ja miettii otsa rypyssä. Sitten: Nyt mä tiedän. Se puhuu Taivaan kodista. Koska Taivaassakin on koti. Sellainen Taivaan koti.

Saarna loppuu hiljaiseen hetkeen. Pellavatukka toteaa kuuluvasti kirkkaalla äänellä kirkon parvelta:

Taivaassa ollaan Jeesuksen kanssa.

*****

Mistä nämä Jeesus-keskustelut kumpuavat? En minä vain tiedä. Jokin selvästi askarruttaa pientä ihmistä. Aikuisen vain on vaikea heittäytyä ymmärtämään kolmevuotiaan ajatusmaailmaa. MITÄ hän oikeastaan ymmärtää? Mitä ovat ne asiat, joita hän yhdistelee toisiinsa? Millaisia oivalluksia hän saa?

Hauskoja keskusteluja joka tapauksessa.