Tällainen artikkeli osui silmiini tänään: Vietnamin oma uskonto yhdistää Jeesuksen ja Kungfutsen.

Tämä kun tapahtuu tuolla kaukana poissa, se kuulostaa mielenkiintoiselta. Jaa, vai että tuollaistakin on.

Vaan mikähän siinä on, että täällä kotimaassa sellaiset "kaikki uskonnot ovat oikeassa" -kommentit kuitenkin aina hiukan nostavat minulla karvat pystyyn?  Tuttavapiiriini kuuluu mm. kirkkoon kuuluva henkilö, joka käy säännöllisesti Intiassa mietiskelemässä ja rukoilemassa keskuksessa, jossa kaikki uskonnot toimivat sulassa sovussa. Tämä on mahdollista, koska pohjimmiltaan kaikki uskonnot ovat sama asia. (Tähän perään seuraa litania lähimmäisenrakkaudesta ja muusta hienosta, joka aiheuttaa minulle tarpeen karata välittömästi huoneesta - ja minä sentään parannan maailmaa työkseni. Ihan mukavasta ihmisestä on kuitenkin kyse, eli en minä pahalla.)

Olen kyllä altis myöntämään, että monissa uskonnoissa on paljon viisautta. Taidan kuitenkin olla sisimmässäni sitä mieltä, että tie, totuus ja elämä löytyvät vain ja ainoastaan Jeesuksen jalanjäljistä. Vaikka tiedän, että saatan erehtyä, en ole halukas edes harkitsemaan muita mahdollisia pelastusteitä, en ainakaan omalla kohdallani. Minusta ei taitaisi olla cao dain kannattajaksi.

Hyvän ajatusleikin tästä kuitenkin sain. En nimittäin osaa kuvitella, millaista olisi kuulua aidosti moniuskontoiseen yhteisöön, jossa uskonto myös olisi avoimesti läsnä. Omassa lähipiirissäni a) suhde uskontoon on suhde jonkinlaiseen kristillisyyteen (meillähän ateistitkin ovat kristittyjä ateisteja) ja b) uskonto on miltei koko ajan kaapissa piilossa. Jos edellä mainittuun yhteisöön nyt yllättäen joutuisin, joutuisin myös opettelemaan uudenlaista suhtautumista. Millaista oikeastaan on elää todeksi omaa vakaumusta ja samalla kunnioittaa toisen vakaumusta? Jos itse todella uskon näin, miten pystyn nielemään sen, että toinen uskoo eri tavalla? Minä olen itselleni oikeassa ja hän itselleen. Pystyisinkö siihen?

Suosikkipiispani Irja Askola muuten puhui aiheeseen liittyen viisaita viikolopun Hesarissa: Muslimi ei ole vihollinen.