Reilu vuosi sitten kävin ostamassa virsikirjan. Virsikirjan akuutti tarve nousi siitä, ettei meillä ollut voimassaolevaa virsikirjaa ja piti valita virret lähiomaisen siunaustilaisuuteen. Käytin sitten yhden illan (ja puoli yötä) siihen, että tutkin virsikirjaa. Totesin osaavani melko vähän virsiä.

Virsikirjani on hyvin sievä. Siinä on valkoiset nahkakannet ja kultausta sivujen reunoissa. Kahdeksanvuotias tyttäreni lukee sitä mielellään. Viisivuotias poikani kuuntelee, ja he yrittävät löytää tuttuja virsiä. Kerran viime kesänä uppo-outojen tekstien määrään turhautunut nuori mies tokaisi vihaisena minulle: "Me osattaisiin näitä virsiä paljon paremmin, jos me käytäisiin useammin kirkossa eikä oltaisi aina vaan siellä mökillä."

Niinpä. Puolustukseni harvahkoon kirkossa (etenkin lasten kanssa) käymistahtiin on, että ainakin lapseni pääsevät kirkkoon sen sijaan että joutuisivat käymään siellä.

En ylipäätään mielelläni aja autoa, mutta helsinkiläisenä joudun toisinaan ajamaan ruuhkassa. Olen havainnut Samuli Edelmannin virsilevyt hyviksi apuvälineiksi, kun pitää pystyä pitämään pää kylmänä täysin tukossa olevalla Mäkelänkadulla tai Mannerheimintiellä. Härskisti eteen kiilaavat autot tai rästissä olevat työt eivät nouse elämää suuremmiksi kysymyksiksi, kun kaiuttaa täysillä "Oi Herra, jos mä matkamies maan". Sillä tavalla on helpompi pysyä tiellä.

Vaikka olenkin melko kehno virsien tuntija, minulla on paljon lempivirsiä. Osa on sieltä synkästä ja dramaattisesta päästä, joku on rauhoittava, joku toinen iloinen. Virsiä voi hyräillä vaikka perunoita kuoriessa, ja valita virren päivän tunnelman mukaan. Tällaisenä säteilevänä kevätiltana päässä alkaa soida yksi lapsena opituista tutuimmista, nro 125. Se on kutkuttavan keveä sävelmä yhdistettynä koruttoman kauniisiin sanoihin. Tässä sitä mennään valssia Pyhän Hengen kanssa:

Kosketa minua, Henki,
kosketa, kirkkaus!
Anna elämälle
suunta ja tarkoitus.

Kosketa, Jumalan Henki,
syvälle sydämeen.
Sinne paina hiljaa
luottamus Jeesukseen.

Rohkaise minua, Henki,
murenna pelkoni.
Tässä maailmassa
osoita paikkani.

Valaise, Jumalan Henki,
silmäni aukaise,
että voisin olla
ystävä toisille.

Kosketa minua, Henki!
Herätä kiittämään,
sinun lähelläsi
armosta elämään.